Curioasa cum sunt…


Azi ma gandeam la fenomenul numit „déjà vu”  . Termenul vine din franceza si inseamna recunoasterea unei situatii intalnite in precedenta . Termenul a fost atribuit acestui fenomen de catre  Émile Boirac (1851–1917) in cartea L’Avenir des sciences psychiques (viitorul stiintelor psihiche – iertati-ma daca nu am tradus tocmai bine) .

„Dejavu-ul este o traire acompaniata de un sens de familiaritate , de experienta traita , de cele mai multe ori certitudinea unui trecut intr-o alta viata . Misterul , supranaturalul  fac parte din aceste episoade care deseori ne lasa pe ganduri . „

Nefiind posibila reproducerea unui astfel de fenomen in laborator , cercetatorii nu pot spune prea multe despre déjàvu , dar rezulta din sondaje efectuate ca 60% din populatie a avut macar o data in viata o astfel de traire .

Psihologii afirma ca fenomenul ar fi atribuit unei anomalii a memoriei , sau amintirea unui vis . In practica noi visam ceva , ne trezim si uitam tot ceea ce am visat . Dar in momentul in care traim o situatie asemanatoare visului creierul nostru ne trimite impulsuri care ne readuc in memorie fragmente din vis .

Ceea ce nu inteleg eu si mi se pare absurd  : cum pot visa ceva ce nu am vazut niciodata ? Cum pot visa un cartier venetian cand eu nu am fost niciodata la Venetia ?

14 thoughts on “Curioasa cum sunt…

  1. nu trebuie sa fi fost la venetia. e suficient sa-ti fi povestit cineva, sa fi vazut intr-un film/felicitare etc…ai fi surprinsa sa stii cate poate duce creierul nostru.
    Imaginatia…o adevarata bogatie.

  2. imaginatia noastra munceste si de aia stii despre venetia , probabil ai vazut la teleenciclopedia cand erai mica ;)) fenomenul asta de deja-vu poate fi completat si cu intrebarea , crezi in vise? crezi ca visele ti se implinesc? cel mai ciudat e atunci cand nu crezi si faci lucruri ce ti se par comune .. straniu sentiment

  3. Nu trebuie sa fi vazut venetia.pur si simplu,mintea noastra ne arata prin vis ceea ce nu vrem sa acceptam,sau sa vedem.Ceea ce avem in minte,dar nu ne este aratat in timpul zilei,ne este reprodus noaptea,prin vise.Tu doar iti imaginezi,iar visul iti arata.Ah si..sentimentul asta de „déjà vu” e foarte comun.mie mi se mai intampla sa vad in fractiuni de secunde imagini ale unor actiuni pe care le`am mai trait deja.:)

  4. Poate ai fost acolo intr-o viata anterioara…;))Eu am visat o data o persoana care vroia sa imi faca rau din anumite motive.Nu am cunoscut-o in viata reala inainte de a o visa si ironia a facut sa ma intalnesc intamplator la ea,ceea ce a fost oarecum creepy,mai ales ca m-am facut ca varul pentru doua secunde si nu mai puteam face nici o miscare…

  5. Cred ca zilnic am parte de „deja-vu”-uri de astea… Si nu ca ar fi creierul meu cine stie ce superdezvoltat, pur si simplu is aiurit de felu’ meu.

  6. Experienta déjà vu se poate datora si faptului ca am auzit povestindu-se despre anumite lcruri, chiar si cu multi ani inainte, iar subconstientul le-a inregistrat si le-a scos la suprafata intr-un anumit moment al vietii.

  7. Sentimentul de déjà vu poate fi provocat de oactiune neurochimica în creier, neavand nici o legatura cu experiente traite in trecut, sau auzite de la altii. Ne putem simti ciudat şi identifica sentimentul cu o amintire chiar dacă experienta este complet noua.

  8. Uite, asa simt eu despre Brasov: dintotdeauna am simtit ca locul meu este acolo. Nu stiu de ce, pentru ca nu ma leaga nimic de orasul asta si nici nu pot spune ca am foarte muti prieteni. Dar prima data cand am ajuns acolo totul mi s-a parut nu neparat cunoscut cat familiar. Apoi am stat de vorba cu mama si mi-a spus ca in adolescenta si ea era indragostita de orasul de sub Tampa, dar ca ea intr-adevar iubise un barbat din Brasov…Coincidenta? Telepatie?

  9. Puii mei, am sentimentul asta foarte des. Bre, ia , poate dau si eu de un mester ceva.. ziceti bre e de bine sau de rau daca e cam des?… :-s..:)… cateodata raman socat..:))…

  10. iar sunt eu aia ciudată. habar n-am cum e ăla un déjà-vu, degeaba se tot străduieşte Ionuţ cu mine să-mi explice, eu n-am trăit aşa ceva şi , la fel ca tine, am aceeşi dilemă şi nu pot înţelege nici în ruptul capului.

  11. Asta si-i fishka – nu poti sa-ti imaginezi ceva ce nu ai mai vazut tu sau stramosii tai, sau neamul in general, cum zicea cineva: tot ce-i nou e vechiul demult uitat.
    Daca ti-as spune: imagineaza-ti un extraterestru. Ti-l vei imagina. Daca te-as intreba: cum ti-ai imaginat daca nu l-ai vazut niciodata? Vei spune despre imaginatie, si alte chestii filosofice.
    Dar daca ti-as spune:
    Acum imagineaza-ti ceva ce nu ai vazut si nu stii cum arata.
    Atunci ti-ai da seama ca chiar daca ai imaginatie, nu-ti vine nimic in minte.

Lasă un răspuns

