Despre vise


În urmă cu mai bine de 100 de ani, Sigmund Freud spunea ca visul este cheia cu care pătrundem în abisurile fiinţei, în inconştient.

Cartea sa, „Interpretare viselor” a marcat un punct de cotitură în analiza vieţii inconştiente, însă, în acelaşi timp, a dus la reevaluarea visului.

Teoria visului, aşa cum a fost ea concepută de Freud, avea să influenţeze în mare măsură cercetările din acest domeniu din secolul XX.

Pentru că subiectul e unul prea vast, în mod deliberat am lăsat deoparte chestiuni precum rolul visului în artă şi literatură sau semnificaţia visului în tradiţia populară.

Ce sunt visele?

Interpretările cu privire la motivele pentru care visăm au variat de-a lungul ultimului secol. La fel de mult a variat şi importanţa dată visului ca fenomen psihic.

Putem vorbi de cel puţin trei mari direcţii de cercetare sau viziuni asupra visurilor.

Prima ar fi că visul n-are o însemnătate aparte: mintea continuă să rămână activă în timpul somului, iar visele nu sunt decât o manifestare a acestei activităţi. Imagini stocate de-a lungul zilei apar în vis.

Sigmund Freud

A doua ia în considerare o serie de procese care se petrec în timpul somnului, cum ar fi consolidarea memoriei şi trage concluzia că visul ar fi expresia acestora.

În fine, a treia direcţie de cercetatre acordă visului un loc central. Visul este important şi e considerat o activitate psihică coerentă, care are un sens.

Ce înseamnă visele?

În concepţia psihologiei moderne, descâlcirea visului ţine în primul rând de contexul individual.

În vis apar imagini şi simboluri specifice celui care le visează. Drept urmare doar el poate să descâlcească semnificaţia a ceea ce a visat.

Un alt fel de răspuns oferă Carl Gustav Jung, care a lucrat o vreme cu Freud dar ale cărui idei s-au desprins treptat de ale acestuia.

După cum afirmă Jung, există şi vise cu o semnificaţie suprapersonală, adică visuri colective, visuri în care sensul trebuie căutat prin analogii cu trecutul.

Toţi avem acces la o moştenire ancestrală a unor reprezentări posibile.

El numeşte aceste imagini, aceste reprezentări – arhetipuri.

Sunt simboluri universale care pot fi găsite în religie, în basme şi mituri, iar la nivel individual ele apar în vise.


Pentru talmacirea viselor am gasit aces site !

19 gânduri despre &8222;Despre vise&8221;

  1. interesant 😛 mereu am fost curioasa sa aflu ce explicatie le este data viselor

  2. Tare postarea. Să vă spun un secret: nu visez. Sau visez şi nu mai ţin minte. Dacă se întâmplă să mai am câte un vis la câteva luni, este clar că nu dorm bine…

  3. bagami-as picioarele :)) …fix acum am terminat de scris un articol tot despre vise :)) …. sper sa nu te superi ,dar nu stiam ca si tu ai scris tot despre asta 😉 …

  4. nu visez.. si chiar daca visez.. nu`mi pot aminti .. orice as face.. rar.. vag… si nu cred in vise.. uneori cand am cosmaruri.. sunt nervoasa ziua urmatoare,mohorata,speriata.. etc.. 🙂

  5. Visez… Uneori visez chiar si cu ochii deschisi, dar cred ca s-a putut observa si pe blogul meu asta. Am cosmaruri uneori si ma trezesc de parca cineva m-ar urmari cand dorm. Asta am patit chiar ieri dimineatza cand am avut un cosmar si simteam ca cineva este in camera mea si se uita fix la mine. Ii simteam prezenta si stiam si unde statea in camera. Cum am aprins lumina, acea entitate a plecat. Nu am mai dormit dupa aceea.
    Am visat caini, o gramada de caini. Nu am gasit in pagina data de tine semnificatia cainilor, dar din cate stiu eu inseamna DUSMANI. La cati caini am visat, inseamna ca am al naibii de multi dusmani. Ciudat este ca in acel vis eram intr-un grup destul de mare, numai cu prieteni si cainele unuia dintre prieteni (daca ai fi urmarit posturile mele, ai fi stiut si de cine este vorba, pentru ca am postat o poza q el si cainele lui).
    In fine! Multumesc pentru acest post. Am mai aflat niste chestii interesante. Imi place Freud… Sigmund Freud!

  6. Alta insomniaca! :-<
    D-aia nu visatzi mah… pentru ca nu dormiti cand trebuie. Cik este bine sa te culci (adik sa dormi…) inainte de ora 23. Daca adormi intre ora 22 si 23 si dormi 8 ore, cik te trezesti foarte odihnit…
    Daca insa adormi asa cum fac eu de obicei, pe la ora 3-4 dimineatza si la ora 5-6 te trezesti sau esti deja la munca… :)) apoi cand ajungi la ora 15 acasa rupi patul in doua pana la ora 21 din cauza oboselii, nu este bine.
    Somnul de zi nu se compara cu cel de noapte!

  7. Eu am vazut 2 prostii de filme! The Attic si Impulse, dar niciunul pana la capat. Mi s-au parut booring rau de tot, sau poate ca nu sunt eu in dispozitia necesara de a vedea un film cap-coada! :-<

  8. Vazut-am si eu Blonde Ambition. Interesant. Marpha gagica, desi de cand am fost in Germania nu mai imi plac atat de mult blondele! :-j
    The Nanny? 😕 I don’t remember! Nu cred ca l-am vazut ca sa fiu sincer!

  9. On Topic:
    Freud! Brava pentru subiectul atacat, Andreea. Dar, sunt curios, stii cumva si ce credea Freud despre vise, ce sta la baza viselor?
    Si nu apar numai imagini „stocate” de-a lungul zilei, ci si dorinte sau idei, refulari ale constientului, temerile din subconstient sau constient.

  10. eu tot visez vara, soare, goliciuni, treburi d`astea, de oameni seriosi =)) se pare ca excursia aia in Jamaica [sau unde a zis alexxutzu ca ne duce] chiar se va intampla intr`o buna zi :X

Lasă un răspuns

